תיקון השתלת שיער

תוכן עניינים

כשמדברים על תיקון השתלת שיער, ישנן שאלות חשובות שכל מועמד להשתלה צריך לשאול אותן: מה זה אומר בדיוק? אפשר לתקן השתלת שיער? מתי מתקנים השתלה? מי אמור לתקן ובאילו תנאים? יש אחריות על השתלת שיער? חשוב ביותר לדאוג לקבל תשובות על שאלות אלו לפני שמחליטים איפה ואצל מי לבצע את ההשתלה.
בואו נתחיל מהתחלה

האם אפשר לתקן השתלת שיער ?

אפשר לתקן השתלת שיער בתנאי שיש לנו מהיכן לקחת תרומה נוספת של זקיקים, ובתנאי שקו השיער הקדמי לא נמוך מידי. אם בוצעה השתלה על שרירי המצח – את זה לא יהיה ניתן לתקן. תיקונים של השתלות בדרך כלל יתקנו קו שיער ראשון שלא התבצע נכון – גבוה מידי או לא סימטרי או עגול מידי או שפיצי מידי. בנוסף, תיקונים יכולים לעבות שיער ולהגדיל צפיפות באזור המושתל כאשר מתבצעת השתלה שהיא לא מספיק צפופה, וקיימים מרווחים שמאפשרים השתלה נוספת. לעיתים אזור התרומה בעורף עובר פעולה אגרסיבית מידי ביחס למצבו הראשוני, מה שמשאיר את אזור העורף דליל בצורה קיצונית שאינה מאפשרת קצירה נוספת של תרומה, מבלי לגרום נזק של קרחות נראות לעין באזור. אזור תורם לא צפוף ובאיכות שיער חלשה מאוד לדוגמא: שיער לבן, דק או נוצתי לא מפוצל, הוא לא אזור שנרצה לגעת בו וגם איכות הזקיקים לא בהכרח טובה לביצוע השתלה נוספת.

תיקון מתייחס לאזור ההשתלה בלבד.
לא הגיוני לדרוש לבצע תיקון באזור שמלכתחילה לא בוצעה בו השתלה. זה נשמע ברור מאליו, אבל כנראה שלא לכולם ולכן חשוב לציין.

תיאום צפיות

פרמטר משמעותי, אם לא החשוב מכולם, לפני תחילת תהליך השתלת שיער הוא קבלת הערכה ברורה וכתובה מצד הגורם המבצע על המלצתם. מהי הערכה שלהם לגבי אזור התרומה, האם הוא יוכל לשרוד לדעתם השתלה נוספת במידת הצורך ושאלות חשובות נוספות. חשוב להתייחס לזה במעמד הייעוץ הראשוני.

מהו אזור ההשתלה המומלץ?

השתלת שיער שתתבצע על שטח עבודה גדול מידי ביחס לכמות הזקיקים שאפשר להוציא, בהכרח תהיה השתלה לא צפופה בתוצאה הסופית שלה. לעיתים לקוח מתעקש על ביצוע השתלה בכל אזורי ההתקרחות שלו ("אני רוצה השתלה על כל הראש..") ואינו מוכן להקשיב לעצת המבצע להגביל את שטח העבודה.
לא מומלץ לבצע השתלה למי שלא מוכן לקבל את הייעוץ המקצועי שניתן לו. לקוחות לרוב לא מבינים את המשמעות של השתלה לא צפופה, את הנראות החסרה. האכזבה יכולה להיות מאוד משמעותית בשלב שזה כבר מאוחר מידי.

קצירת התרומה מאזור העורף היא תמיד מוגבלת.

שלושת הפרמטרים שצריכים להיבדק ביסודיות במעמד ייעוץ ראשוני לפני השתלה:
שטח אזור התרומה – גדול? קטן? צר? רחב.
צפיפות השיער באזור התרומה – האם שטחי העבודה שיש לנו לקצור מהם תרומה צפופים מלכתחילה? האם גם באזור התורם שהוא איזור השיער הטוב ביותר, איכות הצפיפות טובה?
איכות הזקיקים – עד כמה הזקיקים באזור עורף מפוצלים? כמה שערות ייצאו מכול זקיק? זהו נתון מאוד משמעותי לטובת ההחלטה על כמות זקיקים שתילקח ועל יכולת של התרומה לייצר צפיפות גבוהה באזורי ההשתלה.

קצירת אלפי זקיקים ללא הגבלה – אין חיה כזאת

רוב אזורי התרומה יוכלו לתת 3000 זקיקים בממוצע. אזורי תרומה מעטים מאוד יכולים לתת מקסימום של 5000 זקיקים וחלק מהאזורים יוכלו לתת לא יותר מ-2000. הערכה הכי קרובה למציאות אפשר לבצע רק מבדיקה פרונטלית ובטח לא מתמונות. גם בהערכה פרונטלית יכולים להיות סטיות אבל קטנות יותר. במידת הצורך, כשצריך כמות זקיקים מקסימלית להשתלה, הדרך הנכונה היא לקחת את מקסימום הקצירה שמתאפשרת. תמיד כדאי לתת הערכה מופחתת ושמרנית מאשר הערכה מופרזת ולא מחוברת למציאות, רק בשביל להרשים את הלקוח במספרים מפוצצים. מי שמבטיח לכם 6000 זקיקים לא רק שחי בסרט, אלא גם מבטיח הבטחות שווא. זה לא מספר ריאלי בשום מקום בעולם. אין בעולם אזורי תרומה שמתאימים להוצאה של כמות כזו גדולה של זקיקים בפעם אחת.

זקיקים ולא שערות

חשוב לשים לב כשמדברים אתכם על מספר זקיקים – ולא על מספר שערות. זקיק אחד יכול להצמיח שערה אחת – סינגל, לעומת זקיק אחר שיכול להצמיח 2 שערות מאותו זקיק – דאבל או יותר. בעורף של בחור צעיר בגילאי ה-20 יש שיער איכותי ועבה, ולכן נוכל לראות זקיקים מפוצלים גם של ארבע וחמש שערות שיוצאות מזקיק אחד.

מה צריך להגיד ללקוחות במעמד הייעוץ?

  • לקוח שלא יוכל לבצע יותר מהשתלה אחת צריך להגיד לו את זה במעמד הייעוץ הראשוני. 
  • לקוח שצריך יותר מהשתלה אחת צריך לדעת ולהיערך בהתאם, אם בכלל. 
  • לקוח צריך להבין את המשמעות של השתלה לא צפופה בעזרת תמונות שיעזרו לו להבין את משמעות המילים.
  • תמיד נכון לחלק שטח הקרחה גדול לפחות ל- 2 חלקים, על מנת להצליח להחזיר שיער צפוף ומשמעותי בכל חלק בנפרד. 
  • לקוח עם שיער דק ועדין –  גם בהשתלה צפופה מאוד ובמקסימום של צפיפות, תצמח שערה דקה שבהכרח לא תהיה סבוכה וצפופה. 
  • לקוחות שמגיעים עם טופיק על הראש, שרגילים לראות את הקרקפת שלהם אטומה ושחורה –  

חייבים להסביר להם ששיער טבעי צפוף ככל שהיה לא יכסה את הקרקפת בצורה הרמטית. 

  • לקוחות שמגיעים עם יחידות שיער על הראש, פאות או תוספות שיער, רגילים לכמות שיער ענקית על הראש (ביחידת שיער הכי קטנה יש מעל 10,000 שערות). זה לא משהו שהשתלת שיער יכולה להתחרות בו. צריך להסביר את זה ללקוחות. 
  • ברוב המקרים אי אפשר באמת לשחזר אחד לאחד את כמות השיער המקורית באזורי ההשתלה.
    רק בהשתלות יחסית קטנות זה אפשרי. אבל כשצריך להתמודד עם שטחי הקרחה גדולים – אנו יודעים לעשות עבודה נהדרת. 
  • כאשר עובדים של שטחים יחסית גדולים, חצי ראש לדוגמא, כדאי לבצע השתלה בשיטה שנקראת "צפיפות הולכת ופוחתת". אלו השתלות יפות אשר נראות טוב. להבטיח או לצפות בהשתלות גדולות לשחזור מלא של השיער, זה לא ראלי ולא מציאותי.  

מתי תיקון הוא לגיטימית?

כאשר לקוח לא מרוצה מתוצאת ההשתלה, העניין מחייב בירור והתייחסות מיידית. כמובן שחייבים לחכות לתום שנה מיום ההשתלה כדי לראות תוצאה סופית. הגורם המבצע והאחראי צריך לבצע בירור משמעותי ביחד הלקוח ממה הוא לא מרוצה, ועד כמה יש פער בין מה שהובטח לבין התוצאה הסופית. אם הובטחה השתלה צפופה ולא קוימה, אם אזור ההשתלה הוא מוגדר ולא גדול מידי, האם לא הוצאה כל כמות הזקיקים שהובטחה – זה מצריך ומחייב תיקון. באזור ההשתלה לא צפוף בצורה משמעותית, דבר שיכול לגרום לנראות לא טובה של ההשתלה, מומלץ לבצע תיקון.

כללי אחריות מוגדרים לביצוע תיקונים – חובה בכל קליניקה.

חשוב לעקוב אחר תהליכי הצמיחה וקליטת הזקיקים על מנת להתערב בזמן כאשר הקצב לא תואם את הציפיות והערכות. במקרה כזה, אנו יכולים להמליץ על דרכי התערבות לעודד ולחזק את התהליך. לקוחות חייבים לקבל פרוטוקול שימור שיער הכולל מקבץ המלצות רחב ומקיף בתחום. שיער מושתל צריך תחזוקה במהלך שנת הצמיחה הראשונה שלו. לאחר תום השנה הראשונה, שיער מושתל מתנהג כמו שיער עורף רגיל ולא צריך טיפול מיוחד. שיער מושתל הוא לא שיער שנושר אלא שיער שצומח על פי התכונות הגנטיות של שיער חזק ומשמעותי.

סיבות נוספות לתיקון השתלת שיער

  • א-סימטריה בקו ראשון של ההשתלה. 
  • אזור מוגדר בתוך אזור ההשתלה שבו ספציפית לא צמח שיער. (לפעמים אנו רואים תופעה כזו לאחר שלקוח קיבל מכה משמעותית או זיהום באזור בשלב קריטי של הצמיחה ולכן נפגעו זקיקים).  

לסיכום 

כל קליניקה בוחרת כיצד לטפל בלקוחות לא מרוצים. חשוב לזכור שכרטיס הביקור שלנו הוא לקוחות שמסתובבים בעולם עם השתלה שאתם ביצעתם. הכנה נכונה, תיאום ציפיות, מעקב אישי בשנת ההשתלה הראשונה – הם בגדר חובה בשירות לקוחות בתחום השתלות השיער. 

תוכן עניינים

צור קשר